Pneuservis
Značení na boku pneumatiky
Na boční stěně pneumatiky najdete různé kódy a značky. Jednou z nich je velikost pneumatiky.
Velikost pneumatiky
Velikost pneumatiky se zkládá z více čísel a písmen. Například velikost pneu 185/60 R 14 82 H podává tyto informace:
185 | Šírka pneumatiky v milimetrech |
60 | Poměr nominální výšky pneu k nominální šířce v procentech = profil pneumatiky v % šířky |
R | Typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, "B" bias belted) |
14 | Nominální průměr příslušného disku v palcích |
82 | Hmotnostní index |
H | Rychlostní index |
To jsou všechny informace potřebné k tomu, abyste si mohli objednat pneumatiky. Jestli se chcete dozvědět více, čtěte dál...
Profil pneumatiky
Profil pneumatiky je poměr šířky pneumatiky k její výšce. Pneumatiky série 60 jsou tedy takové, jejichž výška se rovná 60% její šířky.
Rychlostní index
Každá pneumatika obsahuje symbol označující maximální rychlost, pro kterou je pneumatiky navržena. Následující tabulka ukazuje, jaká rychlost přísluší danému indexu.
rychlostní index | maximální rychlost (km/h) | mph |
N | 140 | 87 |
P | 150 | 93 |
Q | 160 | 99 |
R | 170 | 106 |
S | 180 | 112 |
T | 190 | 118 |
H | 210 | 130 |
V | 240 | 149 |
W | 270 | 168 |
Y | 300 | 186 |
ZR | 240 | 149 |
Hmotnostní index
Hmotnostní index najdete na boční straně pneumatiky a určuje maximální zatížení pneumatiky při maximální rychosti.
Hmotnostní index | kg | Li | kg |
65 | 290 | 94 | 670 |
66 | 300 | 95 | 690 |
67 | 307 | 96 | 710 |
68 | 315 | 97 | 730 |
69 | 325 | 98 | 750 |
70 | 335 | 99 | 775 |
71 | 345 | 100 | 800 |
72 | 355 | 101 | 825 |
73 | 365 | 102 | 850 |
74 | 375 | 103 | 875 |
75 | 387 | 104 | 900 |
76 | 400 | 105 | 925 |
77 | 412 | 106 | 950 |
78 | 425 | 107 | 975 |
79 | 237 | 108 | 1000 |
80 | 450 | 109 | 1030 |
81 | 462 | 110 | 1060 |
82 | 475 | 111 | 1090 |
83 | 487 | 112 | 1120 |
84 | 500 | 113 | 1150 |
85 | 515 | 114 | 1180 |
86 | 530 | 115 | 1215 |
87 | 545 | 116 | 1250 |
88 | 560 | 117 | 1285 |
89 | 580 | 118 | 1320 |
90 | 600 | 119 | 1360 |
91 | 615 | ||
92 | 630 | ||
93 | 650 |
Stáří pneumatiky
Pneumatiky obsahují trojčíselný kód na boční stěně určující měsíc a rok výroby. Například 129 znamená, že pneumatika byla vyrobena v prosinci 1999.
Další označení
M+S - určuje pneu se zimním vzorkem
DOT kódy - označení, které vydává americký dopravní úřad a poskytuje informaci o závodě, kde byla pneumatika vyrobena a o jejím provedení, poslední tři čísla jsou vyhrazena pro vyznačení týdne a roku výroby. Příklad: DOT DVDE MTA 129
Homologace E - Pneumatiky určené k prodeji v Evropě musí mít označení homologace E v souladu s ECE Reg 30 - eg E4 027550
Tlak v pneumatikách
Hlavní funkcí pneumatiky je chránit náklad vozidla a proto je důležité mít v pneumatice správný tlak. Přehuštění způsobuje rychlé opotřebení pneumatiky, podhuštění poškozuje její konstrukci a může zapříčinit k nehodu.
Nesprávný tlak v pneumatice rapidně snižuje její výkonnost. Pro dosažení nejlepších výsledků urdžujte v pneumatikách takový tlak, jaký je doporučený výrobcem vozidla nebo výrobcem pneumatiky.
Vyvážení kol
Hlavní příčinou rapidního opotřebení pneumatik je nesprávné vyvážení kol. Nadměrný hluk, vibrace a chvění v zatáčkách je znamení, že vyvážení kol není v pořádku.
Co nám ukládá zákon
(1) Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla použity tak, aby jejich konstrukce, provedení, rozměry a huštění odpovídaly podmínkám provozu, zejména největší povolené hmotnosti vozidla (povoleným zatížením připadajícím na nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti (rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla).
(2) V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena.
(3) Na vozidle, pokud při schválení technické způsobilosti typu není stanoveno jinak, smí být používány pouze pneumatiky určené pro daný typ vozidla výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik. Nosnost pneumatik nesmí být nižší než povolené zatížení připadající na kolo (nápravu) vozidla. Jako náhradního kola s pneumatikou může být použito pro nouzové dojetí kola s pneumatikou jiné nebo zvláštní konstrukce nebo jiného rozměru, určeného pro tento účel výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik. Tato kola musí být homologována podle předpisu EHK č. 64 nebo směrnice 92/23/EHS.
(4) Pneumatiky musí provozovatel vozidla udržovat vždy řádně nahuštěny na tlak předepsaný výrobcem vozidla. Huštění předepsané výrobcem pneumatik nesmí být překročeno. U dvojité montáže kol musí být ventily uspořádány pro huštění vnitřní pneumatiky a kola provedena tak, aby bylo možné tlak vzduchu v pneumatice měřit nebo upravovat ze strany vnějšího kola, bez demontáže kol nebo jiné obtížné manipulace. Náhradní pneumatiky musí být nahuštěny nejméně na tlak odpovídající nejvyššímu předepsanému huštění pneumatik na vozidle.
(5) Pláště pneumatik nesmí mít na svém vnějším obvodu (oblast koruny, ramene, boku a patky pláště) trhliny nebo poškození, které obnažují kostru nebo ji narušují. Činná plocha pláště pneumatiky v provozu musí mít po celém obvodu a celé šíři vrchního běhounu jasně viditelný dezén s hloubkou hlavních dezénových drážek nebo zářezů u mopedů nejméně 1,0 mm a u vozidel ostatních kategorií nejméně 1,6 mm. Hlavními dezénovými drážkami se rozumějí drážky opatřené indikátory opotřebení (označené zkratkou TWI).
(6) Vzájemný rozdíl vnějších průměrů jednotlivých nezatížených pneumatik na téže nápravě nebo ve dvojité montáži nesmí být větší než 1,5 % vnějšího průměru.
(7) Obnovené pláště pneumatik vozidel kategorie M1 a jejich přípojných vozidel dodávané na trh po 1. lednu 2003 musí splňovat požadavky předpisu EHK č. 108 a musí být podle něj homologovány. Obnovené pláště pneumatik vozidel kategorií M2, M3, N a jejich přípojných vozidel dodávané na trh od 1. července 2002 musí splňovat požadavky předpisu EHK č. 109 a musí být podle něj homologovány.
(8) Obnovené pláště pneumatik nesmí být použity na přední nápravě autobusů třídy II a třídy III (vozidla kategorií M2 a M3) a dále nesmí být použity na vozidlech pro přepravu nebezpečných nákladů definovaných v části 9 bodu 9. 1. 2 dohody ADR.
(9) Pneumatiky pro vozidla kategorií M a N a jejich přípojná vozidla mohou být opravovány pouze odborně přičemž se vychází z doporučené normy (např. ČSN 63 1910, ČSN 63 1912, NSPP-01-93). Pro nouzové dojetí mohou být provedeny opravy pomocí schválených přípravků aplikovaných vstřiknutím roztoku do pneumatiky nebo předvulkanizovanými opravnými materiály bez demontáže pláště. Je nepřípustné použití duše do neopraveného bezdušového pláště. Opravené pláště mohou být použity ve stejné nebo nižší kategorii rychlosti a nosnosti. Při změně kategorie rychlosti nebo nosnosti musí být původní označení odstraněno a nahrazeno novým trvalým označením. Není-li možno po opravě použít plášť jako bezdušový, musí být označení TUBELESS na obou bočnicích odstraněno. Připouští se použití duší v případě drobných průpichů či drobných poškození patek s následnou ztrátou těsnosti bezdušového pláště.
(10) Drážky dezénu plášťů označených výrobcem pneumatik určených pro vozidla
CENÍK PNEUSERVISU
OSOBNÍ - kompletní přezutí OSOBNÍ - výměna kol
( demontáž + montáž , (vyvažení + dohuštění)
huštění a vyvážení pneu)
Alu - disky Alu - disky
13" - 15 " 1120,-Kč 13" - 15" 820,-Kč
16" - 18" 1220,-Kč 16" - 18" 840,-Kč
19" - 22" 1370.-Kč 19" - 22" 870,-Kč
Ocelové disky Ocelové disky
13" - 15" 970,-Kč 13" - 15" 750,-Kč
16" - 18" 1070,-Kč 16" - 18" 770,-Kč
19" - 22" 1170,-Kč 19" - 22" 800,-Kč
SUV/VAN příplatek 50,- Kč / kolo
Opravy
lepení pneu pomocí knotu , D+M kola 280,-Kč
lepení pneu pomocí hřibu , D+M kola 380,-Kč
Uskladnění pneumatik
Pneumatiky skladujeme v suchém prostředí , ve kterém se nevyskytují chemikálie. Skladovací prostrory jsou větrané , tmavé a Vaše pneumatiky jsou chráněny před působením slunečního svitu.
Uskladnění 4 ks pneumatik nebo celých kol je 800,-Kč na sezonu.
Ceny jsou uvedeny za práci včetně 21% DPH.